Featured Posts

De afsluiting – Ko Pangan, Bangkok, Dusseldorf, NederlandDe afsluiting – Ko Pangan, Bangkok, Dusseldorf, Nederland We zijn weer veilig in Nederland aangekomen! We hebben een lange, maar relaxete vliegreis achter de rug en zijn blij dat we iedereen weer kunnen spreken en zien. Om het...

Readmore

Heftige verhalen en echte vakantie - Kampong Cham, Phnom Penh, Kampot, Sihanoukville, Siem ReapHeftige verhalen en echte vakantie - Kampong Cham,... Twee weken zijn er verstreken sinds ons vorige verhaal. Hoewel we in die twee weken niet ontzettend veel plaatsen hebben bezocht, hebben we wel weer veel mooie dingen gedaan...

Just smile and wave – Hué, Hoi An, Attapeu, Pakse, Don Det, KratieJust smile and wave – Hué, Hoi An, Attapeu, Pakse,... Natuurlijk weer veel te lang geleden, maar we waren zo van onze vakantie aan het genieten dat een verhaal typen erbij in schoot. We nemen jullie weer in een vogelvlucht...

Drie weken Zuidoost Azie in een vogelvlucht - Luang Prabang, Vang Vieng, Hanoi, Halong BayDrie weken Zuidoost Azie in een vogelvlucht - Luang... Hallo allemaal!! Sorry dat het zo lang geleden is dat we iets van ons hebben laten horen. Sinds de familie weg is hebben we het zo mogelijk nog drukker dan daarvoor!...

Readmore

Onze laatste avonturen in Thailand – Koh Chang, Bangkok, Chiang Mai, PaiOnze laatste avonturen in Thailand – Koh Chang, Bangkok,... Sinds onze vorige update op Koh Chang hebben we ontzettend veel gedaan. We hebben met olifanten gezwommen en door de jungle getrokken. We hebben een snorkeltocht langs vier...

Jeske en Freek Rss

Heftige verhalen en echte vakantie – Kampong Cham, Phnom Penh, Kampot, Sihanoukville, Siem Reap

Posted on : 26-09-2010 | By : Jeske | In : Cambodja

Met MJ, Oli en Danny in Phnom PenhTwee weken zijn er verstreken sinds ons vorige verhaal. Hoewel we in die twee weken niet ontzettend veel plaatsen hebben bezocht, hebben we wel weer veel mooie dingen gedaan en opnieuw een geweldige tijd gehad. Cambodia is een geweldig land, mede dankzij de super vriendelijke inwoners die altijd in zijn voor een praatje. Dit is mogelijk omdat een redelijk aantal mensen hier Engels spreekt, wat toch wel een beetje een opluchting is na het handen- en voetenwerk in Zuid Laos. Mede hierdoor, maar ook door een homestay die we hebben gedaan en door indrukwekkende plekken die we hebben bezocht, zijn we heel wat te weten gekomen over de geschiedenis en de politieke situatie in dit land. Maar behalve cultureel verantwoorde activiteiten hebben we ook heerlijk liggen chillen op het strand van Sihanoukville. Enjoy our story!

Homestay in ‘the remote area’
Na in zowel Thailand als in Laos een homestay te hebben gedaan, vonden we in Kampong Cham de gelegenheid ook het echte leven in Cambodia te ontdekken. Via de Lonley Planet vonden we het adres van Rana Homestay, gerund door een Amerikaanse man en zijn Cambodjaanse vrouw. Anders dan je zou verachten bij het horen van de afkomst van Don, leven hij en zijn vrouw en kinderen echt zoals de andere Cambodjanen in dat dorp. Dit komt doordat zijn vrouw daar is opgegroeid en hij na een paar jaar werken en trekken door Azie het ook niet zo breed meer heeft. Het gezin heeft twee geweldige kinderen en we hebben daar een top tijd gehad. We hadden ons eigen bamboo hutje om in te slapen, geen electriciteit en moesten oppassen voor slangen als we naar onze slaapcabine toe liepen (eng!), maar hebben ons daar prima vermaakt. Dit kwam mede door de gastvrijheid van het gezin en de verhalen over het leven in Cambodja en de corrupte politieke situatie. We hebben een rondleiding door het dorp gekregen, met verschillende dorpelingen gesproken en een fietstocht door de omgeving gemaakt. Alle dorpelingen waren ontzettend aardig en de vrouw van ons gastgezin kon als tolk voor ons optreden. We hebben een gesprek gehad met haar 65-jarige moeder die nog steeds hele dagen op het land werkt en met een basisschoolleraar. Veel geleerd dus, maar ook veel gezellige gesprekken gehad en een super mooie omgeving gezien.

Onze slaapkabine tijdens de homestay (Cambodja) Ra & Na, toffe kindjes!

Phnom Penh
Na het primitieve verblijf in Kampong Cham, was de volgende halte Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodia. Anders dan de andere drukke en rumoerige hoofdsteden van Zuidoost Azie, is deze stad chique en relatief rustig. Omdat we hier hebben gewacht tot Maarten Jan aankwam, een vriend van Freek en oud-huisgenoot van mij, zijn we hier vier volle dagen gebleven. Ons guesthouse was prima, maar we werden helemaal gek van de tuktuk-rijders die de hele dag voor en in het guesthouse zaten, waardoor zelfs je eigen guesthouse geen veilige haven meer was. Verder was Phnom Penh gaaf. We hebben een gigantisch koninklijk paleis bezocht, zijn op een hele toffe en grote markt geweest (waar vooral ik veel te veel geld heb uitgegeven) en hebben onze vrienden die we kennen uit Vietnam, Oli en Danny, opnieuw ontmoet. Na een hele middag biertjes hebben gedronken en kaartspelletjes te hebben gespeeld, kwam de eerste tegenslag: een fatsoenlijke plaats om uit te gaan was in Phnom Penh erg lastig te vinden (tsja, de nadelen van het laagseizoen…). Ondanks dat hebben we een super middag en avond gehad! Die avond is ook Maarten Jan aangekomen vanuit Thailand en met hem zijn we de volgende dag richting de kust vertrokken.

Staatsbezoek president van India in Phnom Penh Jeske van de glijbaan

In Phnom Penh hebben we echter ook veel mee gekregen van het vreselijke verledenvan Cambodja. Ruim 30 jaar geleden is hier een burgeroorlog geweest waarbij de Khmer Rouge, onder leiding van Pol Pot vreselijke dingen heeft gedaan met de mensen hier. en ruim een kwart van de bevolking heeft omgebracht. De bewijzen hiervan hebben we gezien in het Tuol Sleng museum, een oude middelbare school die tijdens het Pol Pot regime in gebruik genomen is als gevangenis en martelcentrum. De verhalen die je hier leest over de uithongering en marteling van onschuldige Cambodjanen zijn echt vreselijk. De foto’s die je ziet geven onmenselijke beelden weer. Na dit museum bezocht te hebben zijn we naar de killing fields gegaan. Dit is een verzameling massagraven waar duizenden Cambodjanen vermoord en begraven zijn. We hebben verhalen gehoord over soldaten die mensen met een schop op het hoofd sloegen en levend in een massagraf gooiden, verhalen over baby’s die voor de ogen van hun moeders tegen een boom werden doodgeslagen en andere gruwelijke dingen. Als je over de killing fields loopt kun je nog stukjes botten en kledingflarden op de grond zien liggen, welke elke keer als het hard regent omhoog komen vanonder een laag zand. Aan het eind van deze dag zijn we door alle indrukken uitgeput in slaap gevallen.

Cel in Tuol Sleng Monument 'The Killing Fields', gevuld met schedels

Op naar de kust!
Na Phnom Penh zijn we dus samen met Maarten Jan richting de Cambodjaanse kust gereden. In Phnom Penh hebben we een scooter gehuurd om de paar honderd kilometer heen en terug mee af te leggen. Wat een avontuur! Niet alleen omdat je met wapperende haren uren lang door de mooiste landschappen rijdt, maar ook omdat de politie ontwijken een heel karwei blijkt. In Phnom Penh wordt je, als je niet uitkijkt, als toerist om de haverklap aangehouden en krijg je om allerlei redenen een bekeuring. Overdag rijden met je licht aan: verboden. Geen Cambodjaans rijbewijs: boete. Gelukkig valt de hoogte van deze boetes alles mee. Stop de politie een dollar in de hand en je kunt vrolijk verder rijden.

Onze eerste halte op weg naar de kust was Kampot. Een klein rivierplaatsje ongeveer een half uur rijden van de kustplaats Kep. In Kampot hebben we in het chiqueste hotel van onze vakantie gezeten en daar hebben we even van genoten (lees: cocktails, bier en lekker eten)! Vanuit Kampot hebben we een uitstapje gemaakt naar Kep, met het plan daar een zeilbootje te huren en een dagje uit te waaien op het water. Uhh, dat ging dus niet door. We waren het dorpje nog niet binnen of we zagen de dreigende zwarte lucht van boven zee aankomen. Na een aantal minuten begon het dan ook keihard te regenen en onweren en zijn we een restaurantje ingevlucht. Dat was geen straf, want Kep staat bekend om zijn geweldige verse seafood. De rest van de middag hebben we dan ook doorgebracht met het eten van verse krab, gamba’s en inktvis. Jum!

Decadent genieten in Kampot Lekker krabbetje eten (Kep) Stappen met de ober (Kampot)

Na Kampot zijn we doorgereden naar Sihanoukville. In een woord, relaxed! Met z’n drieen hebben we niets anders gedaan dan heerlijk gegegeten, genoten van de zon en het water, spelletjes gespeeld en cocktails gedronken. Verder zijn we een dag gaan surfen op een prachtig afgelegen strand en hebben we een dag een catamaran gehuurd. We zijn een avond gaan stappen in een echte Cambodjaanse club, waar we zo ongeveer de enige westerlingen waren. Onze tuktuk-rijder hebben we uitgenodigd een biertje met ons mee te doen. Eigenlijk verschilt een Cambodjaanse club niet zo veel van een club in Nederland: harde muziek, veel bier en dansende mensen. Zelfs de muziek verschilt, met uitzondering van een paar geweldige Aziatische meezingers, niet heel veel van de muziek die wij horen als we gaan stappen. Grappig was wel dat er halverwege de avond een heel fout toneelstuk met muziek werd opgevoerd op het podium. Schijnbaar houden ze daar hier in Cambodja wel van, want iedereen stond zichtbaar te genieten. Wij stonden alleen maar heel hard te lachen!

Op de catamaran (Maarten Jan erachter) Ons uitzicht bij het ontbijt (Sihanoukville) Chillen op het balkon (Sihanoukville)

Angkor Wat
Na het vakantievieren in Sihanoukville heeft Maarten Jan ons verlaten en werd het voor ons tijd weer eens cultureel verantwoord te doen. Op naar Ankor Wat! Voor degene die hier nog nooit van gehoord hebben: dit is een gigantisch herontdekt tempelcomplex vlak bij Siem Reap vol met ruines van tussen de 10e en 13e eeuw. We hebben hier drie dagen doorgebracht en hoe veel tempels we deze reis ook al hebben gezien; het was geweldig. Eigenlijk moet je er zelf geweest zijn om te weten hoe indrukwekkend de tempels en andere ruines zijn, maar mocht dit om wat voor reden dan ook (nog) niet gaan: wij hebben foto’s genoeg! Siem Reap is trouwens ook erg de moeite waard. We vonden hier sinds lange tijd weer gezellige restaurantjes in een leuk straatje die we een groot deel van onze tijd hebben moeten missen.

Jeske bij zonsopgang Tempel met veel hoofden Jeske bij de tempel Freek aan een meer

Nog een weekje relaxen!
Waarschijnlijk wordt dit ons laatste verslagje vanuit Azie, want over anderhalve week vliegen we al weer naar huis. Super jammer natuurlijk, maar ook erg leuk om iedereen weer te zien. Voordat we ons weer in het hectische Nederlandse leven gaan mengen, ik door keihard te studeren en Freek door keihard een baan te zoeken, gaan we eerst nog een weekje relaxen op Koh Pagnang, een tropisch eilandje in het zuiden van Thailand waar we tot nu toe alleen nog maar goede verhalen over hebben gehoord. Morgen nemen we de bus naar Bangkok om van daaruit naar onze laatste vakantiebestemming in Azie te gaan. Nog even en dan zien we jullie weer!

Tot snel,

Jeske en Freek

Comments (11)

Bedankt voor het weglaten van gênante details! Geniet er nog even van, hier is het extreem koud ivt tot daar! Kaas smaakt wel goed echter. Gaan jullie toch met de bus of relaxed vliegen naar kho pha ngan?

Lieve Jes&Freek!
Ik ben weer helemaal up to date!! Tot over ander halve week, geniet er nog maar goed van.. want je zult zien; hier is niks veranderd en wordt het weer vies herfst!!
Liefs xx

bijzonder bijzonder…..fijne dagen nog en tot gauw!

Holy shit, denk je dat je ff van die lelijke Maarten Jan af bent, komt ie je gewoon opzoeken.

Leuk verhaal weer!!

Geniet van jullie laatste daagjes:D Voor je het weet zitten jullie weer in je normale ritme.. Dus HAVE FUN!
XX

Voor jullie minder, maar ik tel de dagen af!
Liefs

Heey!!
Oh… ik zou graag weer terug willen naar Siem Reap en al helemaal naar Koh Pagnang! Geniet er nog van de laatste week. Hopelijk spreek ik jullie snel als jullie terug zijn.
Xxx

Jeske ik mis je!

kan niet wachten tot je weer terug bent!

maar zolang je daar bent: heel veel plezier!

dikke kus Sanne

Waa jullie laatste verhaal alweer? Of komt er nog ééntje :)? Mooie dingen doen jullie daar zeg. Ben benieuwd wat jullie laatste dagen/weken hebben doorgebracht. Over 3 dagen alweer naar huis he…? My, wat vliegt de tijd. Nog heeeeeeeeeel even genieten dus! Veel liefs vanuit Costa Rica

O, ik zet net de reacties te bekijken, leuk dank! En jullie zitten dus te relaxen op Koh Pha Ngan? Zeeeker geen slechte keuze :)

Gelukkig komen jullie weer bijna terug. Want het is weer hoog tijd om een bijdrage aan onze maatschappij te leveren. Oftewel tijd voor bier in een Nederlandse kroeg. Ik kijk ernaar uit!