Featured Posts

De afsluiting – Ko Pangan, Bangkok, Dusseldorf, NederlandDe afsluiting – Ko Pangan, Bangkok, Dusseldorf, Nederland We zijn weer veilig in Nederland aangekomen! We hebben een lange, maar relaxete vliegreis achter de rug en zijn blij dat we iedereen weer kunnen spreken en zien. Om het...

Readmore

Heftige verhalen en echte vakantie - Kampong Cham, Phnom Penh, Kampot, Sihanoukville, Siem ReapHeftige verhalen en echte vakantie - Kampong Cham,... Twee weken zijn er verstreken sinds ons vorige verhaal. Hoewel we in die twee weken niet ontzettend veel plaatsen hebben bezocht, hebben we wel weer veel mooie dingen gedaan...

Just smile and wave – Hué, Hoi An, Attapeu, Pakse, Don Det, KratieJust smile and wave – Hué, Hoi An, Attapeu, Pakse,... Natuurlijk weer veel te lang geleden, maar we waren zo van onze vakantie aan het genieten dat een verhaal typen erbij in schoot. We nemen jullie weer in een vogelvlucht...

Drie weken Zuidoost Azie in een vogelvlucht - Luang Prabang, Vang Vieng, Hanoi, Halong BayDrie weken Zuidoost Azie in een vogelvlucht - Luang... Hallo allemaal!! Sorry dat het zo lang geleden is dat we iets van ons hebben laten horen. Sinds de familie weg is hebben we het zo mogelijk nog drukker dan daarvoor!...

Readmore

Onze laatste avonturen in Thailand – Koh Chang, Bangkok, Chiang Mai, PaiOnze laatste avonturen in Thailand – Koh Chang, Bangkok,... Sinds onze vorige update op Koh Chang hebben we ontzettend veel gedaan. We hebben met olifanten gezwommen en door de jungle getrokken. We hebben een snorkeltocht langs vier...

Jeske en Freek Rss

Just smile and wave – Hué, Hoi An, Attapeu, Pakse, Don Det, Kratie

Posted on : 09-09-2010 | By : Freek | In : Cambodja, Laos, Vietnam

Op bezoek bij Mr. Trung (vissersdorp in Vietnam)

Natuurlijk weer veel te lang geleden, maar we waren zo van onze vakantie aan het genieten dat een verhaal typen erbij in schoot. We nemen jullie weer in een vogelvlucht mee door onze belevenissen in Vietnam, onze tweede keer in Laos en op dit moment in Cambodja.

Lachen en zwaaien
Tijdens onze laatste weken hebben we onze stem schor geschreeuwd. We kunnen het simpelweg niet weigeren om ‘hello!!’ terug te roepen naar alle kinderen (en ook voldoende volwassenen die in een jolige bui zijn) die onze aandacht trekken door hun enige Engelse woordje te roepen. In het zuidoosten van Laos waren toeristen zelfs zo schaars dat we door letterlijk iedereen aangegaapt werden. Een hele bijzondere ervaring waar je niet snel aan went. Wij denken: “wij zijn toch ook mensen zoals zij, alleen met een ander kleurtje”, maar we hebben mensen bijna van hun stoel zien vallen van verbazing. We hoorden dan ook van onze gids tijdens een trekking vanuit Attapeu, mister Khamphanh, dat we tot dan toe de enige toeristen waren die in het regenseizoen aan deze trekking deelnamen (de laatste was in januari).

Ook zijn we aardig bedreven geraakt in het spreken van gebarentaal. In de gebieden waar ze geen woord Engels spreken weten we ons te redden met handen en voeten. Zo hebben we in de buurt van Champasak onze beste maaltijd tot nu toe gehad zonder dat we ook maar enig idee hadden wat we bestelden.

De Lonely Planet heeft een kopje “of the beaten track” in iedere uitgave en bracht ons zo naar de gebieden waar het toerisme nog geen geolide machine is. Dit was een zeer bijzondere ervaring die wij niet hadden willen missen!

Centraal Vietnam
We zijn sinds ons vorige bericht verder richting het zuiden van Vietnam getrokken. Hué was een verrassend mooi stadje in een mooie omgeving. We hebben daar het oude centrum bekeken en een aantal sporen van de Vietnamoorlog kunnen bekijken. Het strand was 15 km weg, maar de tocht op de scooter was het waard, want we hadden het parelwitte strand met palmbomen de hele ochtend voor ons alleen.

Ons 'prive'strand (Hue)

Hoi An is het stadje waar maarliefst 700 kleding- en schoenmakers zijn. Wij hebben ons een shop aan laten bevelen en flink ingekocht. Onze buit is inmiddels in Nederland aangekomen en bevat een jurk, een rokje, een paar laarzen, een paar sandalen, een pak, twee overhemden en twee paar nette schoenen. We hebben natuurlijk veel teveel uitgegeven, maar hebben ook bespaard doordat het tien maal goedkoper is dan in Nederland. Dat houden we onszelf tenminste voor…

Onze op maat gemaakte aankopen (Hoi An)

Verder hebben we vanuit Hoi An nog een uitstapje gemaakt naar My Son, een oud tempelcomplex, waar voornamelijk ruïnes over zijn gebleven (dankzij de Amerikanen) en naar het vissersdorpje van mister Trung. Deze ontzettend aardige gepensioneerde leraar heeft ons zijn dorp (inclusief Vietnamese school, speciaal voor juffrouw Tneke en haar klas) laten zien, ons leren vissen en pottenbakken en zijn vrouw heeft een heerlijke en overdadige maaltijd voor ons bereid. Een mooie ochtend waar we veel over Vietnam te weten zijn gekomen.

Twee meisje in een schoolbank

Zuidoost Laos
Om naar Laos te komen hebben we een niet veel gebruikte grensovergang (Bo Y) gebruikt. Bij de reisorganisaties nauwelijks bekend dat deze grensovergang bestaat en voor de douaniers ter plekke is ons paspoort niet duidelijk genoeg. Na een minuut bestuderen van ons reisdocument kwam er een “Where are you from?”. Wij: “The Netherlands”. Hij: kijkt bedenkelijk. Wij: “Holland?”. Hij: kijkt nog steeds bedenkelijk, maar hij geeft onze paspoorten terug en we mogen doorlopen. (Ik snap eigenlijk wel dat het verwarrend is. We zeggen dat we uit Holland komen, op ons paspoort staat Kingdom of the Netherlands en we spreken Dutch, maar dat terzijde).

Aangekomen in Attapeu (een slaperig dorpje) een tweedaagse trekking geboekt. Teveel mooie dingen om te bespreken meegemaakt (bekijk de foto’s maar), maar ons gesprek met de bewoners van Ban Mai (vertaald door onze gids) was wel erg bijzonder. Een groot deel van de Lao werkt als boer, maar toen wij vertelden dat er in ons land vooral machines op het land gebruikt worden vroegen zij wat iedereen dan de hele dag doet. Goede vraag: leg maar eens uit wat al die mensen in die kantoren, in die nette pakken de hele dag doen aan mensen die niet beter weten dan dat bijna iedereen die ze kennen op een rijstveld werkt…

Lao picknick bij de waterval

Zuidwest Laos
Pakse was niet heel bijzonder, maar de tweededaagse scootertocht op het Bolavenplatteau daarintegen wel. Ontzettend mooie vergezichten, fantastische watervallen en een overnachting aan de voet van een waterval waren bijzonder. Ook noemenswaardig is het Katuvolk dat we daar hebben bezocht. Een minderheid die zich op het platteau heeft gevestigd en er nogal opmerkelijke gewoontes op nahoudt. Zij offeren dieren bij iedere gelegenheid om bepaalde geesten gunstig te stemmen (ook de leuke puppies die we op onze fotopagina hebben staan); kinderen roken al vanaf hun 3e; mannen hebben meerdere vrouwen; als iemand oud (lees boven de 50) is, wordt er alvast een grafkist gemaakt die in een schuurtje achter het huis wordt bewaard.

Jeske bij de waterval (BP)

Ook Wat Phu, een tempelruïne in de buurt van Champasak was het bezoeken waard. De boot die ons, onze scooter en een paar auto’s naar Champasak aan de overkant van de Mekong bracht was trouwens niet de meest stevige. In Nederland had ik de maatschappij waarschijnlijk aan kunnen klagen voor de onveilige situatie, maarja hier is er wel meer onveilig.

Op Don Det, een eiland in de Mekong helemaal in het zuiden van Laos, zijn we in vier dagen helemaal tot rust gekomen. We hebben voornamelijk liggen lezen in onze hangmat en hebben een mountainbike gehuurd om het eiland te verkennen.

Oost Cambodja
Vandaag is onze tweede dag in Cambodja en we hebben gister meteen een klein hoogtepuntje beleefd. We hebben namelijk een groep ontzettend zeldzame rivierdolfijnen mogen spotten op een toertje dat we vanuit Kratie hadden geregeld. Deze Irrawaddydolfijnen zien er wat anders uit dan de standaard dolfijn en het was erg bijzonder deze meesten op een meter of 5 van onze boot te kunnen zien.

Vandaag zijn we aangekomen in Kampong Cham en binnen een aantal dagen gaan we verder naar de vierde hoofdstad van onze reis: Phnom Penh.

Groetjes en tot snel, Freek en Jeske

PS. Nog niet alle foto’s staan online, maar die volgen snel!

Comments (11)

Ik ben de eerste met een nieuw bericht, ja ik volg jullie trouw :D! Maar ben dan ook hartstikke jaloers op jullie en vind het stiekem ook wel leuk als jullie weer terug in dit koude kikkerlandje zijn!
We skye snel weer! Liefs!

Hey reizigers! Wat een mooie verhalen, klinkt echt indrukwekkend!! En dat is dan alleen nog een korte beknopte samenvatting haha, laat staan wat jullie verder allemaal meegemaakt hebben :) Geniet er nog van de laatste paar weken! Liefs Yvon

Wauw, wauw en nog eens wauw!! Echt fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Wat een fantastische foto’s. Ik hoop over een paar weekjes alle verhalen live te horen. Heel veel plezier nog!
xxx&liefs,
Gabriëlle

Ooooh wat super allemaal! En mj komt ook al bijna jullie kant op! (ben stiekem wel een beetje jaloers hoor;)). Maar goed, ik mag niet klagen, mijn reis komt nog.

Veel plezier met die dikke in Cambodja!
xxx

Hoi Freek en Jeske,
Klinkt echt super allemaal zeg! Het zuiden van Loas staat ook zeker nog hoog op mijn verlanglijstje; echt tof om zo van die toeristische route af te wijken (hebben wij achteraf gezien toch wat te weinig gedaan…)
Liefs, Tamara

Jeeej, eindelijk weer een berichtje=) Klinkt leuk jongens en de foto’s zien er natuurlijk fantastisch uit. Geniet er nog even lekker van daar, volgens mij hebben jullie het wel naar je zin! Enjoy!

XX Jorien

Haa Freek en Jeske!
Wat een fantastische verhalen weer.. Het lijkt me daar zo mooi! En volgens mij krijgen we de helft van wat jullie meemaken nog niet eens mee. Nog een paar weken heerlijk genieten! Ik sta over 2 weken ook al met voet op Z-A bodem. Time flies! Ben net verhuisd uit Enschede :(
Liefs, Isabel

Hoi Freek en Jeske,
Gisteren zag ik pas het briefje bij DHO hangen met deze site. Ik heb net ff wat foto’s en verhalen van jullie gelezen, gaaf hoor!
Volgens mij genieten jullie er goed van.
Veel plezier verder! groetjes Karin

Hoi Jeske en Freek,

Ik geniet telkens weer als ik naar jullie foto`s kijk.
Wat een ervaring!

Geniet er nog maar lekker van.
Kijk er naar uit om jullie weer te zien……

Veel liefs, Hennie

Leuk Leuk Leuk!

groetjes Joost

hoi freek en jeske!

jullie verhalen klinken heel spannend, ook ik kan niet wachten deze verhalen met de bijbehorende emoties in “real life” te beluisteren. ik wens jullie heel veel plezier voor zolang het nog duurt, en tot snel!!