Featured Posts

De afsluiting – Ko Pangan, Bangkok, Dusseldorf, NederlandDe afsluiting – Ko Pangan, Bangkok, Dusseldorf, Nederland We zijn weer veilig in Nederland aangekomen! We hebben een lange, maar relaxete vliegreis achter de rug en zijn blij dat we iedereen weer kunnen spreken en zien. Om het...

Readmore

Heftige verhalen en echte vakantie - Kampong Cham, Phnom Penh, Kampot, Sihanoukville, Siem ReapHeftige verhalen en echte vakantie - Kampong Cham,... Twee weken zijn er verstreken sinds ons vorige verhaal. Hoewel we in die twee weken niet ontzettend veel plaatsen hebben bezocht, hebben we wel weer veel mooie dingen gedaan...

Just smile and wave – Hué, Hoi An, Attapeu, Pakse, Don Det, KratieJust smile and wave – Hué, Hoi An, Attapeu, Pakse,... Natuurlijk weer veel te lang geleden, maar we waren zo van onze vakantie aan het genieten dat een verhaal typen erbij in schoot. We nemen jullie weer in een vogelvlucht...

Drie weken Zuidoost Azie in een vogelvlucht - Luang Prabang, Vang Vieng, Hanoi, Halong BayDrie weken Zuidoost Azie in een vogelvlucht - Luang... Hallo allemaal!! Sorry dat het zo lang geleden is dat we iets van ons hebben laten horen. Sinds de familie weg is hebben we het zo mogelijk nog drukker dan daarvoor!...

Readmore

Onze laatste avonturen in Thailand – Koh Chang, Bangkok, Chiang Mai, PaiOnze laatste avonturen in Thailand – Koh Chang, Bangkok,... Sinds onze vorige update op Koh Chang hebben we ontzettend veel gedaan. We hebben met olifanten gezwommen en door de jungle getrokken. We hebben een snorkeltocht langs vier...

Jeske en Freek Rss

Drie weken Zuidoost Azie in een vogelvlucht – Luang Prabang, Vang Vieng, Hanoi, Halong Bay

Posted on : 16-08-2010 | By : Jeske | In : Laos, Vietnam

Wij met uitzicht

Hallo allemaal!!

Sorry dat het zo lang geleden is dat we iets van ons hebben laten horen. Sinds de familie weg is hebben we het zo mogelijk nog drukker dan daarvoor! We hebben dan ook te veel meegemaakt om allemaal in dit verslag te beschrijven, dus hebben we een selectie van high-lights gemaakt. Maar voordat ik hier op inga, even onze afgelopen +/- drie weken in een notendop…

Ons vorige verhaal eindigde met het afscheid van onze familie in Chiang Mai. Vanuit daar hebben Freek en ik een slowboat geboekt van de grens van Thailand naar Luang Prabang (Laos). Met een slowboat vaar je 2 dagen lang 6 tot 8 uur over de Mekong. Super uitzicht (zie de foto’s), maar wel lekker oncomfortabel op houten bankjes. Na een paar dagen sightseeing te hebben gedaan in Luang Prabang (Laos), zijn we doorgegaan naar Vang Vieng om te tuben (daarover zo meer), een geweldige kayaktocht te maken en wederom een dagje een scooter te huren. Hierna hebben we besloten op weg te gaan naar Hanoi (Vietnam), waar we nu nog steeds zijn, met een tussenstop in Vientiane, de hoofdstad van Laos.

Slowboat en tuben
De slowboat van het noorden van Laos naar Luang Prabang was bijzonder om mee te maken. Vooraf hadden we al verhalen gehoord over het geweldige uitzicht en de minder relaxte houten bankjes die als zitplaats dienen. De luxe beklede stoelen die we de eerste dag op de boot aantroffen, waren dan ook een positieve verrassing. En over het uitzicht was geen woord gelogen. Hoewel je uren door een zelfde soort landschap vaart, en dat twee dagen lang, gaat dit geen moment vervelen. Overal zie je bergen, rijstvelden, primitieve dorpjes, spelende kinderen en mensen die zich wassen in de rivier. De tweede dag troffen we het qua zitplaatsen minder goed (de houten bankjes waren een feit), het uitzicht stelde ons daarentegen opnieuw niet teleur. Leuke bijkomstigheid was dat we opweg naar de slowboat al een groep van 8 backpackers hadden ontmoet die dezelfde reis maakte als wij, waaronder Nederlanders, Belgen, Engelsen en Canadesen, waar we een paar keer gezellig mee hebben gegeten.

De slow boats The Mighty Mekong Kinderen langs de Mekong

Aangekomen in Luang Prabang bleek deze stad heel anders dan de andere Aziatische steden die we tot dan toe hadden gezien. De invloeden van de Franse bezetting waren duidelijk zichtbaar, wat de stad een wat luxere uitstraling gaf. Leuk om gezien te hebben! Bovendien hebben we net buiten Luang Prabang een immens grote waterval bezocht.

Wij onderaan de waterval Freek springt in een waterval Bij de waterval

Na Luang Prabang zijn we doorgereisd naar Vang Vieng. Een plaats waar we ook al veel verhalen over hadden gehoord. Vang Vieng is geheel overgenomen door toeristen die zich voornamelijk bezighouden met Friends kijken in de diverse kroegen die het dorp telt en met ‘tuben’. Als je gaat tuben huur je een tractorband waarmee je van een snel stromende rivier af gaat. Tot zo ver niets bijzonders. Wat het tuben in Vang Vieng echter onderscheidt van ‘gewoon’ drijven op een rivier, is dat je om de paar meter een bar tegenkomt met keiharde muziek, dronken backpackers en buckets (emmers) sterke drank. Met een touw trekt het personeel je vanuit de rivier de bar binnen, waar je kunt genieten van de zojuist genoemde buckets en waar je vanaf een 5/6 meter hoge trapeze het water in kunt slingeren. Vooral in dat laatste had Freek ongelofelijk veel plezier, zoals goed te zien is op de foto’s en video’s. Samen met onze nieuwe Engelse vrienden Jo en Nicola hebben we hier een topdag gehad (Matthijs, we hebben je gift goed weten te besteden!). Hoewel Vang Vieng eigenlijk een vreselijk en toeristisch oord is, hadden we het tuben door de mooie berachtige natuur niet willen missen.

Jeske in de tube met een biertje Van de glijbaan in het vieze water! Freek (met Wouter) hoog in de lucht!

Naar Vietnam – een helse bustocht en een hemelse cruise
In Vang Vieng hebben we besloten Laos te verlaten om eerst Vietnam te gaan bezoeken. Na Vietnam komen we nog wel terug in het zuiden van Laos, maar reistechnisch lag het noorden van Vietnam beter op de route. We zijn daarom van Vang Vieng naar Vientiane gegaan, de hoofdstad van Laos. Daar hebben we een paar uur rond gelopen om vervolgens in de bus te stappen die ons in 24 (!) uur naar de hoofdstad van Vietnam, Hanoi, zou brengen. Hoewel ons verzekerd was dat we bedden hadden waar je ook stoelen van kon maken en dat een nachtbus best comfortabel was, hebben we de ergste 24 uur van onze reis tot nu toe mee gemaakt. Ten eerste werden we door het personeel van de bus behandeld als vee: er werd tegen ons geschreeuwd, ze legde ons niets uit en alle toeristen moesten buiten wachten tot de locals veilig en wel in de bus zaten alvorens we mochten instappen. Dat was vervelend, maar niet onoverkomelijk. Wat erger was, was dat hoewel ons een stoel beloofd was, we een ‘extra bed’ ticket kregen. Dit houdt in dat je geen stoel/bed hebt, maar op een klein matje in het gangpad op de grond moet slapen. Dit gangpad was zo smal dat wanneer we op onze rug lagen, onze armen niet meer naast ons paste. Achteraf hebben Freek en ik bedacht dat we beter hadden kunnen uitstappen, maar op dat moment waren we zo in shock dat we zijn blijven zitten. Tot overmaat van ramp bleek de bus ‘s nachts een ‘pauze’ te hebben van 4 uur, waarin de chauffeurs gingen slapen en wij zonder airco in een stinkende, hete bus konden blijven zitten. Niet echt een topreis dus…

Ruimte zat zou je zeggen

Om de vreselijke reis te vergeten en onszelf lekker te verwennen, hebben we vanuit Hanoi een luxe cruise naar Halong Bay geboekt. Dit is een eilanden groep in het noorden van Vietnam en is een van de mooiste gebieden waar we ooit geweest zijn. In totaal telt Halong Bay bijna 2000 rotsformaties die als eilandjes boven de zee uitsteken. Met een mooie boot, een eigen gids, super lekker eten en een luxe kamer op de boot hebben we drie dagen mogen genieten van deze prachtige omgeving. We hebben gekayakt, een grot bezocht, vanaf de boot gezwommen, een fiets-/wandeltocht over een eiland gemaakt en geslapen in een hotel op een van de grootste eilanden in Halong Bay. Jullie moeten echt de foto’s hiervan bekijken, want op papier is bijna niet uit te leggen hoe dit natuurgebied eruit ziet. Op de boot hebben we een gezellig Nederlands gezinnetje ontmoet en hebben we interessante gesprekken gehad met onder andere een oorlogsveteraan uit de Vietnam oorlog en een Vietnamese manager/directeur van zijn eigen bedrijf. Zij hebben ons onder meer bijgepraat over de geschiedenis en de huidige situatie in Vietnam.

CIMG2029 CIMG1905 CIMG1997 CIMG1951

De mensen in Vietnam zijn sowieso super gastvrij. We zijn al twee keer uitgenodigd om mee een kopje thee te drinken en zijn bij zowel ons guesthouse als bij een restaurantje uitgenodigd om met de familie mee te dineren. De mensen hier vinden het leuk om hun eten met je te delen en ook al kunnen ze geen Engels, ze doen toch moeite om een gesprek aan te gaan. Nu zijn we weer terug in Hanoi en vanavond gaan we met de nachttrein naar Hue: een klein historisch plaatsje een stuk ten zuiden van Hanoi.

Tot nu toe is onze reis dus super mooi. Behalve de slaapbus hebben we geen echte tegenslagen gehad en we ontmoeten overal waar we komen super leuke mensen, met wie we meestal een paar dagen optrekken. Ons volgende verslag proberen we sneller te plaatsen dan deze, maar wegens onverwachtte drukte kunnen we niets beloven;)

Liefs,

Jeske en Freek

PS. De foto’s op deze pagina zijn niet de enige die we online hebben staan. Ga naar onze fotopagina om ook de rest te zien!

Comments (12)

Leuk leuk leuk! (behalve die busreis dan:P:P) Ach, moet je ook een keer mee gemaakt hebben…;)

Na Hue naar Hoi An? Super mooi daar en lekker veel kleding voor jezelf laten maken;) Tis echt leuk om op deze manier weer door Vietnam te reizen!

Have fun in the sun!
xxxx

Gaaf!

Ha reizigers,
Mooie foto’s hoor! Die cruise ziet er super relaxed uit! Die busreis inderdaad wat minder… Maar goed over het algemeen ziet het er naar uit dat jullie echt een topreis aan het maken zijn. Leuk om te lezen!
groetjes, Tamara

Mooie verhalen! En mooie foto’s!

Groeten,
Jeroen

Wat een mooie reis! Vooral dat tuben lijkt me wel wat;) Super veel plezier nog!

En mijn speciale dank voor de foto van de schildpad:D

Liefs Marjolein

Hoi Jeske en Freek,

Wederom lees ik schitterende ervaringen en zie ik dito foto`s. Super! Volgens mij heb ik nog veel in te halen….
Geniet ervan. Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.

liefs Hennie

Ha Jes en Freek!

Echt super gave foto’s en weer n leuk verhaal!
altijd leuk om te lezen.. dus we wachten weer af op het volgende..
Aankomende week ga ik eens kijken of ik skype kan installeren en dan kunnen we n keer bellen!!

Liefs dikke kusse
Sanne en Dennis

Lieve Freek en Jeske
Wat zijn er toch mooie plekjes op deze wereld.
Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben,maar wees wel een beetje voorzichtig,want ik wil jullie wel graag gezond weer terug zien. Hier alles oke liefs en groetjes van Oma Thea

Heee Jeske en Freek!!!

Met een beetje erg veel jaloezie (okay, behalve tijdens jullie verhaal over “de busreis” ;)) lees ik steeds weer jullie reisverslagen! Leuke verhalen, mooie foto’s dus ik blijf jullie wel volgen tot begin oktober!

Geniet en veel plezier!!

Liefs,
Karin

Hoi Freek en Jeske
Nou, saai kun je jullie reis niet noemen…. :))
En die busreis is nog voor jaren een goed verhaal om te vertellen.
Ik lees steeds met plezier jullie verhalen mee en geniet van de prachtige foto’s.

veel plezier nog, groetjes Wilma

Hoi Freek en Jeske,
Wat een foto’s en verhalen echt super mooi! Leuk om de verhalen te lezen.

Freek en Jeske dank voor het filmpje bij m’n afstuderen. Het is allemaal gelukt en ik ben afgestudeerd met een 8. De videoboodschap was een mooie surprise!

Bouke

Wow ik dacht dat ik een slechte busreis had gehad…! Wat een hel moet dat geweest zijn, ik kan me dr alles bij voorstellen. Ik ben nu al jaloers op jullie, dat jullie nog een maand heerlijk rond kunnen reizen. Hier in t koude, natte Nederland begint de heimwee naar t prachtige Azië in ieder geval al te komen…